بررسی ها و مقالات

تاریخچه هواویی از آغاز تا کنون پارت 1

تاریخچه هواوی

بررسی تاریخچه هواوی به عنوان یکی از بزرگترین کمپانی گوشی‌سازی چینی خالی از لطف نیست. در این مطلب با مرور تاریخچه هواوی، سرگذشت آن در بازار موبایل و همه محصولاتش از گذشته تا امروز را بررسی خواهیم کرد.

اگرچه کاربران، هواوی را یک سازنده گوشی های هوشمند قدرتمند، زیبا و ارزان در مقایسه با سامسونگ و اپل می‌دانند، اما این غول چینی، در واقع بزرگترین سازنده تجهیزات مخابراتی به شمار می‌رود و گوشی‌سازی را باید دومین فعالیت آن محسوب کرد. این شرکت طی زمانی کوتاه به همه این موفقیت‌ها دست پیدا کرده است، چرا که تنها ۳۱ سال از تاسیس آن می‌گذرد.

نگاهی به تاریخچه هواوی

این شرکت در سال 1987 توسط رن ژنگفی، معاون سابق رئیس هنگ در ارتش آزادیبخش خلق تأسیس شد. هوآوی که در ابتدا بر روی تولید سوئیچ های تلفن متمرکز بود، تجارت خود را به ساخت شبکه های مخابراتی، ارائه خدمات و تجهیزات عملیاتی و مشاوره ای به شرکت های داخل و خارج از چین و تولید دستگاه های ارتباطی برای بازار مصرف گسترش داد. هواوی تا دسامبر 2019 بیش از 194000 کارمند داشت.

دهه 1980 شروع به کار

درست مانند برخی از شرکت‌های بزرگ فناوری، هوآوی نیز از آغازی فروتن برخاسته است. در سال 1987، در یک آپارتمان کوچک در شنژن، رن ژنگفی 44 ساله شرکت خود را تأسیس کرد. چیزی که بسیاری از مردم متوجه نمی شوند این است که بیش از 30 سال طول کشیده است تا هوآوی به رهبر جهانی فناوری امروز تبدیل شود.

دهه 1990 شروع دوباره

سفر 30 ساله هواوی برای تبدیل شدن به یک رهبر فناوری جهانی همیشه آسان نبود. در واقع، موانع پشت سر هم به در هواوی زدند. در دهه 1990، هواوی به دلیل چالش برانگیز بودن بازار چین، با شکست‌های بزرگی مواجه شد. بسیاری از سوالات مبرم باید پاسخ داده شود و به سرعت پاسخ داده شود. حتی در طول طوفان، تیم هواوی مصمم، پرشور و سریع روی پای خود ایستادند. آنها برای بازار منحصر به فرد چین سفارشی شدند. آنها نحوه مدیریت شرکت را از سایر سازمان های بین المللی و جهانی آموختند و بازار خود را در خارج از کشور گسترش دادند. آنها همه چیز خود را دادند.

دهه 2000 ملاقات شرق با غرب

هواوی با محصولات و خدمات نوآورانه و با کیفیت و قیمت پایین، قلب مشتریان غرب را به دست آورد. هواوی روی مناطق به اصطلاح کمتر مطلوب در سراسر جهان تمرکز کرد. اوبرای بدست اوردن بازار مشتریان ریسک کرد. روی استعدادهای محلی سرمایه گذاری کرد تا کارمندان بتوانند به جوامع خود و غیره کمک کنند. مهم‌تر از همه، تیم هواوی هرگز از کار خود راضی نبود و همواره تلاش می‌کند تا از هر راه ممکن پیشرفت کند.

در سال 2000 هواوی جهانی شد. هواوی شروعی کند داشت و تنها 1 درصد ازسهم درآمد آن مربوط به خارج از چین میشد. با این حال، این مسیر تاریخ این شرکت را تغییر داد  و مهمتر از آن، کل بخش مخابرات را متحول کرد. ، هواوی همانطور که در چین به بازارهایی رفت که غول های جهانی آن زمان ان را نادیده می گرفتند به سراغ بازارهایی همچون آفریقا، خاورمیانه، آسیای جنوب شرقی رفت.

زمان درست ثبت شد. هواوی دوران  2G را از دست داد و شروع به تمرکز بر تحقیق و توسعه  3Gکرد. رقبا کمتر برای تحقیق و توسعه هزینه کردند و این به هوآوی فرصتی داد تا عقب‌ نشینی نکند و شکاف فناوری را به یک میدان بازی تبدیل کند. هوآوی می دانست که فناوری بهترین کلید موفقیت است.

بنابراین این شرکت موظف شد که حداقل 10 درصد از درآمد را صرف تحقیق و توسعه کند. در زمان ورود 4G، هواوی به یک رهبر جهانی تبدیل شده بود. هوآوی یک شرکت خصوصی 100٪ متعلق به کارمندان است که در 170 کشور جهان فعالیت می کند.

بیش از یک سوم جمعیت جهان از فناوری هواوی برای نیازهای ارتباطی روزانه خود استفاده می کنند. با چنین دسترسی، تعجبی ندارد که هواوی توجه زیادی را از سوی تنظیم‌کننده‌های جهانی و آژانس‌های امنیتی دریافت کند. همانطور که جان سافولک، رئیس جهانی امنیت سایبری هوآوی اغلب می‌گوید: (هواوی پرطرفدارترین، پرطرفدارترین و حسابرسی‌شده‌ترین شرکت روی کره زمین است. )

تاریخچه ساخت تلفن های هواوی

اولین گوشی موبایل عرضه شده توسط این شرکت در سال 2004، سی 300 نام داشت. این یک گوشی ساده بود و از شبکه موبایل CDMA  پشتیبانی می‌کرد. کمی بعدتر مدل یو 626 به عنوان اولین گوشی پشتیبانی‌کننده از 3G  هواوی، عرضه شد.

در تاریخچه هواوی در دنیای موبایل، بین سال‌های 2004 تا 2009 فعالیت مهمی دیده نمی‌شود. در کنگره جهانی موبایل سال 2009، اولین گوشی اندرویدی هواوی با نام یو 8220 معرفی شد. این گوشی تنها چند ماه بعد از اولین گوشی اندرویدی تاریخ یعنی T-Mobile G1 عرضه شده بود.

تاریخچه هواوی
تاریخچه هواوی

جانشین این مدل یعنی یو ۸۶۶۰، که برخی آن‌ را با نام هواوی آنر می‌شناسند، در سال ۲۰۱۱ معرفی شد. تاریخچه هواوی و آنر از اینجا به بعد کمی از یکدیگر جدا و آنر، تبدیل به برندی جداگانه برای خود شد. البته این شرکت در اختیار هواوی قرار داشته و بیشتر تکنولوژی‌های مورد استفاده توسط آن‌ها درون محصولاتشان، یکسان است.

هواوی آنر اولین محصولی بود که از همان ابتدا، مخصوص بازارهای کشور چین عرضه شد، اما چند سال بعد، به آمریکا نیز راه پیدا کرد. این گوشی در مقایسه با محصولات همرده‌اش همچون سونی اریکسون اکسپریا Arc بسیار موفق‌تر بود.

تاریخچه هواوی

سال 2012 در تاریخچه هواوی بسیار مهم تلقی می‌شود، چرا که سرانجام شهامت معرفی یک گوشی پرچمدار را پیدا کرد. این شرکت در نمایشگاه CES این سال دو گوشی اندرویدی اسند پی 1 و اسند پی 1 اس را معرفی کرد. در آن زمان، رقیب پرچمدار هواوی گوشی سامسونگ گلکسی اس 2 بود که از یک نمایشگر سوپر AMOLED بهره می‌برد. هواوی همراه با معرفی اسند پی 1، استراتژی تولید گوشی پرچمدار دارای عمر باتری بالا را در پیش گرفت و بعدها این استراتژی را درون محصولات سری Mate ادامه داد.

تاریخچه هواوی

دو ماه بعد و در نمایشگاه MWC 2012 ، اتفاق مهم دیگری در تاریخچه هواوی رخ داد، چرا که این شرکت گوشی اسند دی کوآد به عنوان نخستین دستگاه مجهز به تراشه چهار هسته‌ای خود را معرفی کرد. در همین رویداد، ال جی گوشی اپتیموس 4X را مجهز به تراشه Nvidia Tegra 3 معرفی کرد، اما هواوی دوست نداشت همانند دیگر گوشی‌سازان، به سایر شرکت‌ها برای تامین تراشه‌های گوشی های هوشمندش نیازمند باشد، به همین دلیل تراشه اولین گوشی چهارهسته‌ای آن  Huawei K3V2بود. درون این تراشه 40 نانومتری، یک پردازنده شامل چهار هسته از نوع Cortex-A9 در کنار پردازشگر گرافیکی Vivante GC4000 دارای شانزده هسته، وجود داشت.

تاریخچه هواوی

در همین سال، دو مدل اسند دی کوآد ایکس ال و اسند دی ۱ عرضه شدند. تفاوت مدل دی کوآد ایکس ال، داشتن یک باتری ۲۶۰۰ میلی‌آمپر ساعتی به جای یک پک باتری ۱۸۰۰ میلی‌آمپر ساعتی بود. در این مدل همچنین کلاک پردازنده به منظور پایین آوردن میزان مصرف انرژی توسط آن، کاهش پیدا کرده بود.

تاریخچه هواوی
تاریخچه هواوی

هواوی در آن زمان از اندروید خام گوگل استفاده می‌کرد و رابط کاربری EMUI هنوز در تاریخچه هواوی جایی نداشت. این گوشی‌ساز چینی ادعا می‌کرد تراشه چهار هسته‌ای شرکت، بهترین مدلی است که تا آن روز در دنیای موبایل مورد استفاده قرار گرفته بود. بررسی‌های تخصصی و نگاه نزدیک به هواوی اسند دی کوآد نیز نشان داد تجربه استفاده از اندروید در این گوشی نسبت به سایر محصولات همرده‌اش، بهتر است. هواوی در انتهای سال 2012، نخستین نسخه رابط کاربری EMUI را معرفی کرد.

برای دیدن پارت 2 مقاله اینجا کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *