بررسی ها و مقالات

تاریخچه هواویی از آغاز تا کنون پارت 2

تاریخچه هواوی

برای دیدن پارت 1 مقاله اینجا کلیک کنید

پیشوند اسند (Ascend) تا چند سال به نام پرچمداران هواوی اضافه می‌شد. در نمایشگاه CES سال بعد، اتفاق مهم دیگری در تاریخچه هواوی رخ داد. این شرکت در حالی که اندازه نمایشگر گوشی های هوشمند از 4.7 اینچ تجاوز نمی‌کرد، در پاسخ به گوشی گلکسی نوت سامسونگ، اسند میت را مجهز به صفحه نمایشی 6.1 اینچی عرضه کرد. پنل و رزولوشن این نمایشگر به ترتیب IPS LCD و اچ‌دی بود. این محصول با در نظر گرفتن صفحه نمایش 5.5 اینچی گلکسی نوت 1 و حتی گلکسی نوت 2، توجه کاربران بیشتری را به خود جلب کرد. برای نخستین مرتبه در تاریخچه هواوی از یک باتری 4050 میلی‌آمپر ساعتی در این پرچمدار استفاده شد. از این زمان تا امروز، داشتن باتری 4 هزار میلی‌آمپر ساعتی، یکی از اصلی‌ترین و منحصربه‌فردترین مشخصه محصولات سری Mate به شمار می‌رود.

تاریخچه هواویی

در همین سال، گوشی اسند پی 2 به عنوان نخستین گوشی پشتیبانی‌کننده از شبکه موبایل  4G در تاریخچه هواوی رونمایی شد. این گوشی توانست با فراهم کردن سرعت دانلود فایل 150 مگابیت بر ثانیه (18 مگابایت بر ثانیه)، سر و صدای زیادی به پا کند. به جز این مورد، نکته جالب توجه دیگری در اسند پی 2 پیدا نمی‌شد، چرا که با وجود داشتن حافظه رم و ظرفیت داخلی پایین و همچنین ضخامت تقریبا زیاد، قیمت بالایی داشت و تقریبا هم ارزش گلکسی اس 3 و اچ تی سی وان ایکس بود، هر چند از نظر مشخصات فنی از آن‌ها پایین‌تر محسوب می‌شد. هواوی همچنان از تراشه K3V2 در اسند میت و اسند پی 2 استفاده می‌کرد که دیگر برترین چهار هسته‌ای دنیا نبود.

تاریخچه هواویی

در سال ۲۰۱۳، اولین گوشی هوشمند غیر اندرویدی در تاریخچه هواوی متولد شد. این مدل اسند دبلیو ۱ نام داشت و دو جانشین دیگر نیز بعدها برایش عرضه شد. با توجه به داغ بودن بازار اندروید در این سال، این گوشی ویندوزی نتوانست توجه کاربران را جلب کند.

تاریخچه هواویی
تاریخچه هواویی

یک سال بعد، گوشی مجهز به سیستم عامل فایرفاکس هواوی نیز عرضه شد، اما همچنان نتوانست راه به جایی ببرد. این مدل هواوی Y300II نام داشت.

تاریخچه هواویی

یکی از موفق‌ترین گوشی های هوشمند در تاریخچه هواوی در همان سال 2016 معرفی شد. هواوی اسند پی 6 جانشین اسند پی 2 محسوب می‌شد و ظاهر بسیار زیبایی داشت، به طوری که ضخامتش به 6.2 میلی‌متر رسیده بود. در این گوشی همچنان از تراشه K3V2 استفاده می‌شد. یکی از اصلی‌ترین دلایل موفقیت اسند پی 6 دوربین بسیار باکیفیت آن محسوب می‌شد، به طوری که نظر کاربران به این برند را به طور کامل تغییر داد. تا پیش از اسند پی 6، کیفیت دوربین گوشی های هوشمند هواوی واقعا افتضاح بود، اما در این مدل با جهشی باورنکردنی رو به رو شد.

تاریخچه هواوی

در سال 2014 و به بهانه ساخت گوشی اسند پی 7، تغییر مهم دیگری در تاریخچه هواوی رقم خورد و تراشه‌های کایرین پا به میدان گذاشتند. اسند پی 7 را باید در واقع اولین گوشی مجهز به تراشه‌های سری کایرین شرکت HiSilicon بدانیم که جزو زیر مجموعه‌های هواوی تلقی می‌شود. مغز متفکر این گوشی تراشه کایرین  910بود.

اگرچه فناوری ساخت آن به 28 نانومتری بهبود پیدا کرده و از یک پردازشگر گرافیکی جدید استفاده می‌کرد، اما درون پردازنده اصلی، همچنان هسته‌های Cortex-A9 وجود داشت.

تاریخچه هواوی

در همین سال، شرکت HiSilicon با معرفی کایرین 925 یک جهش اساسی به خود دید. این چیپست هشت هسته‌ای )چهار هسته Cortex-A15 و چهار هسته ( Cortex-A7 در گوشی هواوی اسند میت 7 به کار رفت.

از سال 2014 تا امروز، دو سری P و Mate نشان‌گر پرچمداران این گوشی‌ساز بوده و هر سال سری جدیدی از تراشه‌های پرچمدار های‌سیلیکون را دریافت می‌کنند. با این حال، فعالیت این شرکت از سال 2014 افزایش یافت، به طوری که با تولید چیپست برای محصولات میان‌رده هواوی، رفته رفته آن را به سمت استقلال کامل از مدیاتک و کوالکام برد. اولین تراشه میان‌رده های ‌سیلیکون یعنی کایرین 620، در گوشی هواوی آنر 4 ایکس به کار رفت. این تراشه، مغز متفکر گوشی هواوی آنر Holly 3 که در سال 2016 ساخته شده است نیز به شمار می‌رفت.

تاریخچه هواوی

در سال 2015 گوشی های پی 8، پی 8 مکس و میت 8 معرفی شدند. در این مدل‌ها دیگر خبری از پسوند اسند نبود. آن‌ها نسبت به قبل، جهش چندان زیادی نداشتند، اما در هر صوت در تاریخچه هواوی به خاطر حذف شدن پیشوند Ascend از اسمشان به یاد ماندنی شدند. البته نباید از نمایشگر 6.8 اینچی هواوی پی 8 مکس چشم‌پوشی کرد که در تاریخچه هواوی بی‌نظیر محسوب می‌شود.

تاریخچه هواوی

نکسوس 6 پی، نقطه عطفی در تاریخچه فعالیت این شرکت محسوب می‌شود، چرا که این مدل را برای گوگل در سال 2015 ساخته بود. این مدل همچنین بهانه‌ای برای بازگشت هواوی به اندروید خام و دست برداشتن از رابط EMUI شد. تراشه این گوشی دیگر ساخت های‌سیلیکون نبود و از اسنپدراگون 810 قدرت می‌گرفت. وجود صفحه نمایشی 5.7 اینچی از نوع AMOLED با رزولوشن کیو اچ‌دی و کیفیت فوق‌العاده، بدنه‌ای تمام فلزی و بسیار لوکس، اسپیکرهای استریو و از همه مهمتر، دوربینی خارق‌العاده باکیفیت بسیار زیاد، از جمله دلایل به یاد ماندنی شدن نکسوس 6 پی در تاریخچه هواوی هستند.

تاریخچه هواوی

اگر پیرامون دلیل عدم فروش تراشه‌های سری کایرین هواوی به دیگر شرکت‌های گوشی‌ساز، برای شما نیز سوال پیش آمده است، بد نیست بدانید این سوال بسیاری از کاربران محسوب می‌شود! هواوی چند وقت پیش، جواب این سوال را داد و آب پاکی را بر روی دست پرسش‌کنندگان ریخت.هواوی در سال ۲۰۱۶، یک شاهکار به دنیای موبایل عرضه کرد.

پی ۹ و برادر بزرگتر آن پی ۹ پلاس، دارای طراحی بسیار زیبایی بوده و همگان از آن‌ها به عنوان شاهکارهای طراحی یاد می‌کردند. یکی دیگر از ویژگی‌های مهم آن‌ها، مجهز شدن به دوربین دوگانه توسعه یافته در همکاری با شرکت لایکا بود. رزولوشن هر دو سنسور دوربین دوگانه هواوی پی ۹ برابر ۱۲ مگاپیکسل بود و سنسور ثانویه، برای عکاسی سیاه و سفید هنری و افزایش توانایی دوربین حین عکاسی در شب کاربرد داشت.

تاریخچه هواوی

در همین سال، هواوی دامنه همکاری خود با دیگر شرکت‌ها را افزایش داد، به طوری که برای پرچمدار سری Mate سال یک نسخه پورشه دیزاین عرضه کرد که از نمایشگری AMOLED و دارای انحنا بهره می‌برد. در مدل پایه یعنی میت 9 برخلاف میت 9 پورشه دیزاین، یک پنل ال سی دی وجود داشت. ساخت گوشی های هوشمند لوکس هواوی باز هم ادامه پیدا کرد و تا امروز شاهد دو مدل هواوی میت 10 پورشه دیزاین و میت آر اس بوده‌ایم.

تاریخچه هواوی

این شرکت بعد از پی 9 و پی 9 پلاس، پی 10 و پی 10 پلاس را با کمی تغییر نسبت به قبل در سال 2017 عرضه کرد، اما در مدل‌های سری P سال 2018، دامنه تغییرات را افزایش داد.

تاریخچه هواوی

این مرتبه مدل برتر دارای پسوند پرو بوده و هر دو مدل دارای طراحی ناچ استایل هستند. گوشی پی 20 پرو به عنوان اولین گوشی هوشمند دارای دوربین سه گانه شناخته می‌شود. پی ۲۰ پرو نخستین گوشی هوشمند تجاری دنیا محسوب می‌شود که از دوربین سه‌گانه بهره می‌برد؛ دوربینی که با اختلافی فاحش، بالاترین امتیاز وب‌سایت  DxOMark را نصیب این گوشی کرده است. 

پی ۲۰ پرو با قابلیت‌های متنوع، طراحی فوق‌العاده چشم‌گیر و دوربین سه‌گانه‌، نوید تجربه‌ی کاربری دلچسبی می‌دهد و به‌ نظر رقیبی شایسته برای همتایان قدرتمند خود می‌رسد؛چینی‌ها در توسعه‌ی پی ۲۰ و پی ۲۰ پرو نیز با لایکا همکاری کرده‌اند. دوربین سه‌گانه‌ی پی ۲۰ پرو از ترکیب یک سنسور ۴۰ مگاپیکسلی رنگی، یک سنسور ۲۰ مگاپیکسلی مونوکروم و یک سنسور ۸ مگاپیکسلی بهره می‌برد. 

دوربین سه‌‌گانه‌ی پی ۲۰ پرو چینشی عمودی دارد؛ اما هواوی ترجیح داده است سنسور‌های ۸ و ۴۰ مگاپیکسلی را در یک مجموعه قرار دهد و سنسور ۲۰ مگاپیکسلی را به‌صورت جداگانه، زیر این مجموعه‌ی دوگانه تعبیه کند، ضمن اینکه یک فلش Dual-Tone این سه سنسور را همراهی می‌کند که وظیفه‌ی روشنی بخشیدن به محیط تاریک سوژه‌ی شما را بر عهده دارد.

دوربین ۴۰ مگاپیکسلی پی پرو از سنسوری ۱/۱.۷ اینچی بهره می‌برد؛ بنابراین ابعاد آن دو برابر سنسور ۱/۲.۵۵ گلکسی اس ۹ است، این سنسور با وجود قرارگیری در پس لنزی با دیافراگم f/1.8 و فاصله‌ی کانونی معادل ۲۷ میلی‌متری، از نزدیک‌ترین رقبای خود با دیافراگم باز‌تر، حدود ۲۰ درصد نور بیش‌تری جذب می‌کند. برخلاف گوشی‌های هوشمند دیگر که از فیلتر بایر استفاده می‌کنند، سنسور اصلی پی ۲۰ پرو از فیلتر بایر چهارگانه (Quad Bayer) بهره می‌برد.

سنسور ۸ مگاپیسکلی پی ۲۰ پرو از لنزی با دیافراگم f/2.4 و فاصله‌ی کانونی معادل ۸۰ میلی‌متری بهره می‌برد و این فاصله‌ی کانونی، زوم اپتیکال ۳ برابری به ارمغان می‌آورد؛ اما از آنجایی که سنسور ۸ مگاپیکسلی در کنار سنسور ۴۰ مگاپیکسلی قرار دارد، تصویر ثبت‌شده توسط آن‌ها از یک سوژه، هم‌پوشانی دارد، بنابراین پی ۲۰ پرو از اطلاعات این دو سنسور می‌تواند برای دستیابی به زوم هیبریدی ۵ برابری (فاصله‌ی کانونی معادل حدودی ۱۳۵ میلی‌متری) استفاده کند. کیفیت تصویر در این حالت با زوم اپتیکال برابر نمی‌کند؛ اما بسیار بهتر از گوشی‌های دیگری است که از لنز تله‌فوتو با زوم اپتیکال دو برابری بدون وجود سنسوری با رزولوشن بالا بهره می‌برند. شما می‌توانید نمونه‌ای از تصاویر ثبت‌شده با پی ۲۰ پرو در حالت‌های مختلف زوم را مشاهده کنید.

اما سنسور ۲۰ مگاپیکسلی مونوکروم پی ۲۰ پرو از فیلتر بایر بهره نمی‌برد؛ زیرا نیازی به دریافت اطلاعت رنگ‌های اصلی ندارد، از این رو نور بیش‌تری جذب و تصاویر بهتری نیز در محیط‌های تاریک ثبت می‌کند. این سنسور در پس لنزی با دیافراگم f/1.6 و فاصله‌ی کانونی معادل ۲۷ میلی‌متری قرار دارد. از آنجا که فاصله‌ی کانونی لنزهای هر دو سنسور رنگی و سیاه‌وسفید یکسان است، دو سنسور یادشده، تصویر تقریبا یکسانی از هر سوژه دریافت می‌کنند. هواوی با علم به این موضوع، برای بهر‌ه‌ بردن از مزایای سنسور مونوکروم در محیط‌های تاریک، اطلاعات هر دو سنسور برای ثبت تصاویری روشن و رنگی، با یکدیگر ترکیب می‌کند. البته به‌ نظر می‌رسد که پی ۲۰ پرو حتی در محیط‌های روشن نیز از سنسور مونوکروم استفاده می‌کند؛ چرا که در صورت‌ پوشیده شدن سنسور مونوکروم، پیغامی در این رابطه ظاهر می‌شود.

علاوه‌بر موارد یادشده، پی ۲۰ پرو از ایزو تا سطح ۱۰۲۴۰۰ نیز پشتیبانی می‌کند؛ البته ایزوی بالا به معنی نویز بیش‌تر است؛ بنابراین برای عکاسی در شب یا محیط‌های تاریک، بهتر است از اکسپوژر طولانی‌تر بهره برد، جایی که سیستم لرزش‌گیر مبتنی بر هوش مصنوعی هواوی به شما اجازه می‌دهد بدون استفاده از پایه، تصاویری با اکسپوژر چندثانیه‌ای ثبت کنید. 

پرچم‌دار جدید چینی‌ها برای فوکوس خودکار از ترکیب قابلیت‌های مختلفی مانند تشخیص عمق به مدد سنسورهای دوربین، تشخیص فاز و کنتراست و فوکوس خودکار لیزری تا فاصله‌ی ۲.۴ متری بهره می‌برد؛ ضمن اینکه یک سنسور دمای نور برای تشخیص بهتر وایت‌بالانس، دوربین سه‌گانه‌ی پی ۲۰ پرو را همراهی می‌کند. پرچم‌دار هواوی به‌ لطف تراشه‌ی کرین ۹۷۰ از قابلیتی موسوم به فوکوس پیش‌بین   4Dنیز بهره می‌برد که به موجب آن، دوربین با پیش‌بینی حرکت سوژه، فوکوس بهتری روی آن انجام می‌دهد. وظیفه‌ی ثبت تصاویر سلفی بر عهده‌ی دوربینی با رزولوشن بسیار بالای ۲۴ مگاپیکسلی قرار دارد، این سنسور از لنزی با دیافراگم f/2.0 استفاده می‌کند.

تاریخچه هواوی

در سال 2017، برای سری Mate چهار گوشی شامل مدل پایه، پرو، پورشه دیزاین و لایت عرضه شد. ویژگی اصلی سه مدل پرچمدار خانواده Mate 10 تراشه کایرین 970 به شمار می‌رود که به یک واحد شبکه عصبی مجهز شده و قابلیت‌های هوش مصنوعی را ارائه می‌کند.

هوآوی به تیم مهندسی خودش اطمینان کامل دارد و به همین خاطر در گوشی‌ای به این پراهمیتی از پردازنده ساخت مهندسان خودش یعنی کایرین 970 بهره برده است. این پردازنده 8 هسته دارد که 4 هسته پرمصرف آن فرکانس 2.4 گیگاهرتزی و 4 هسته کم‌مصرفش فرکانس 1.8 گیگاهرتزی دارند. کنار پردازنده قدرتمند این گوشی و روی چیپ دستگاه یک رم 4 گیگابایتی قرار گرفته تا در باز و بسته کردن برنامه و انجام امور مولتی تسکینگ به کمک گوشی بیاید. هنگام بسته بودن تمام برنامه‌ها حدود 2.5 گیگابایت از فضای رم گوشی اشغال و مابقی آزاد است در حالی که با باز کردن 15 برنامه حدود 3 گیگابایت از فضای رم اشغال می‌شود و مابقی هنوز آزاد است.

چیزی که در مورد پردازنده این گوشی اهمیت دارد سرعت بالا یا توانایی‌اش در اجرای برنامه‌ها و بازی‌های سنگین نیست بلکه واحد پردازش عصبی است که با توجه به سیستم یادگیری هوش مصنوعی کمک می‌کند تا سرعت سخت‌افزاری گوشی افزایش پیدا کند. وظیفه این ماشین یادگیری در تشخیص تصویر، تشخیص صدا و پردازش زبان است. هوآوی در مراسم معرفی این گوشی نشان داد که این واحد پردازش عصبی با چه سرعت زیادی می‌تواند تصاویر را پردازش کند و آن را با دیگر گوشی‌های رقیب مقایسه کرد.واحد پردازش عصبی یا همان NPU در میت 10 عملکرد بسیار بهتری از آیفون داشت.

در ادامه با بخشی از وظایف هوش مصنوعی اشنا میشویم:

وظایف واحد NPU در میت 10:

افزایش سرعت دستگاه: پردازنده کایرین همیشه شانه‌به‌شانه با پردازنده‌های اسنپدراگون از نظر سرعت پیش آمده اما در کایرین 970 هوآوی از این پردازنده عصبی برای کمک به پردازنده استفاده کرده است تا در مواقع ضروری به کمکش بیاید و باعث افزایش سرعت دستگاه شود.

مدیریت انرژی: این واحد پردازش عصبی می‌تواند مصرف انرژی را در این گوشی مدیریت کند. هوآوی ادعا کرده که میت 10 می‌تواند تا 20 ساعت ویدئو پخش کند. هر چند معمولا ادعاهای کمپانی‌ها به واقعیت نزدیک است اما اینکه تا چه حد میت 10 در پخش ویدئو تواناست را در بخش باتری بررسی می‌کنیم.

عکاسی:NPU در این گوشی کمک می‌کند تا در زمان عکاسی با دوربین اصلی از چند سوژه، فوکوس سریع‌تر انجام شود اما همه چیز به فوکوس ختم نمی‌شود. در منوی دوربین به‌جای اینکه کاربر مجبور باشد برای تنظیمات خودکار از هر سوژه به داخل Mode برود و سوژه مورد نظر را انتخاب کند دوربین به کمک هوش مصنوعی تشخیص می‌دهد که از چه چیزی عکس می‌گیرید و در همان لحظه تنظیمات خودکار را برای آن سوژه مخصوص بهینه می‌کند. به طور مثال اگر بخواهید از غذا عکس بگیرید و دوربین میت 10 را روبروی غذا بگیرد به‌سرعت گوشی تشخیص می‌دهد که سوژه شما غذاست و یک لوگوی قاشق و چنگال گوشه منو نشان می‌دهد و تنظیمات را برای عکاسی از غذا بهینه می‌کند. ما دوربین را برای سوژه‌های مختلف مانند گیاه، غذا، غروب خورشید و شخص آزمایش کردیم و به‌سرعت تشخیص توسط گوشی انجام شد.

ترجمه: ترجمه به یکی از بخش‌های اصلی هوش‌های مصنوعی تبدیل شده است. هوآوی از دوربین گوشی برای ترجمه استفاده می‌کند اما برای اینکار به برنامه دوربین نیازی ندارید. هوآوی از برنامه ترجمه مایکروسافت استفاده کرده است که با هوش مصنوعی استفاده شده در پردازنده میت 10 هماهنگی دارد. نه تنها سرعت این مترجم در میت 10 زیاد است به لطف استفاده از NPU به اینترنت هم نیازی نیست.

در کنار تمام این کارایی‌ها هوآوی قول داده با گذشت چند ماه از عمر گوشی و استفاده از آن، Mate 10 به لطف این واحد پردازش عصبی درست مانند روز اول پرسرعت و بدون نقص کار کند.

تاریخچه هواوی

جانشین این گوشی ها، هواوی میت 20، میت 20 پرو و میت 20 پورشه دیزاین هستند. این سه مدل قرار است از تراشه کایرین  980  قدرت می گیرند. این محصول اولین تراشه 7 نانومتری دنیا محسوب شده و سرعت و مصرف انرژی بسیار بهینه‌ای دارد.

در مدل هایی بعدی شاهد تغییرات خاصی نبودیم و این تغییرات در طراحی دوربین و افزایش قابل توجه قدرت سخت افزار خلاصه میشود.

برای دیدن پارت اول اینجا را کلیک کنید

تاریخچه هواوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *