بررسی ها و مقالات

گوگل فوشیا

گوگل فوشیا

گوگل فوشیا چیست؟

هر سیستم دیجیتال از دو بخش سخت‌­افزار و نرم‌­افزار تشکیل شده است که برای برقراری ارتباط بین این دو بخش و مدیریت منابع، به نرم‌افزاری به نام سیستم­‌عامل نیاز دارد. سیستم‌­عامل اولین و ضروری­‌ترین نرم‌­افزاری است که روی یک سیستم کامپیوتری نصب می‌­شود و بستر مورد نیاز برای اجرای برنامه‌­های کاربردی ایجاد می‌­کند. در واقع اجرای برنامه‌­ها بدون وجود سیستم‌­عاملی یکپارچه و محیط گرافیکی، بسیار دشوار و برای کاربران مبتدی غیر ممکن خواهد شد. در این مطلب با سیستم‌عامل جدیدگوگل یعنی Fuchsia آشنا خواهیم شد.

گوگل فوشیا

همه‌چیز در سال ۲۰۱۶ با یک شوخی ساده آغاز شد که در صفحه‌ی مربوط به توسعه‌ی فیوشا قرار گرفت:  صورتی+ بنفش= فوشیا (یک سیستم‌عامل جدید)

در سال ۲۰۱۶ کدهای سیستم عامل فیوشا در گیت هاب قرار گرفت؛ سیستم عاملی که در سکوت کامل خبری برخی از اطلاعات آن در اختیار عموم قرار گرفت تا کاربران با برنامه‌های آتی شرکت گوگل آشنا شوند. فیوشا مانند اندروید، سیستم عاملی متن‌باز است و همچنان مراحل توسعه‌ی خود را طی می‌کند.

فیوشا نه‌تنها نام بلکه معنای جالبی نیز دارد. فیوشا درواقع به معنای ترکیب رنگ‌های صورتی و بنفش است. شاید از خود بپرسید چه موضوعی در مورد این نام باعث شده تا گوگل آن را برای سیستم عامل جدید خود انتخاب کند. باید بگوییم که رنگ صورتی اشاره‌ای به اولین تلاش اپل برای توسعه‌ی سیستم عاملی دارد که مبتنی بر شی‌گرایی و ریز هسته بود و رنگ بنفش نیز درواقع نام رمز اصلی آیفون است. درواقع گوگل خواسته با نام فیوشا اشاره‌ای زیرکانه به اهداف اپل در گذشته و حال داشته باشد.با وجود اینکه هر دو سیستم عامل اندروید و فیوشا متن‌باز هستند، اما نکته‌ی جالبی نیز در موردشان وجود دارد که آن‌ها را از یکدیگر متمایز می‌سازد. در حالی که اندروید یا حتی کروم مبتنی بر کرنل است، گوگل برای توسعه‌ی فیوشا به سراغ پایه‌ی هسته‌ی جدیدی به نام زیرکان (Zircon) رفته که بسیار سبک بوده و می‌توان به آن میکرو کرنل نیز گفت.

گوگل فوشیا

کرنل (هسته)

هر سیستم‌عامل از آنچه کرنل (هسته) نامیده می‌شود برای نظارت و کنترل تمام سخت‌افزارها و راه‌های ارتباط نرم‌افزار با این قطعات استفاده می‌کند. در اندروید، کرنل لینوکس مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما در فیوشا یک کرنل جدید به نام Zircon انجام وظیفه می‌کند. Zircon مبتنی بر یک ریز هسته  (Little Kernel) است که کدهای آن توسط Travis Geiselbrecht نوشته شده است. Zircon تقریبا یک میکرو کرنل محسوب می‌شود (مستندات موجود در این زمینه چندان روشن نیست) که هدف آن مصرف پایین منابع و مقیاس‌پذیری است. اگرچه کدهای آن توسط گوگل نوشته شده، اما همچنان متن‌باز است.

Zircon بیشتر با زبان C++ نوشته شده و بخش‌هایی از آن هم مبتنی بر زبان اسمبلی است. این هسته از مجموعه‌ی کوچکی از سرویس‌ها، درایورها و کتابخانه‌ها تشکیل شده که همگی برای بوت شدن سیستم و برقراری ارتباط با سخت‌افزار به منظور بارگذاری رابط کاربری مورد نیاز هستند. باید خاطرنشان کنیم برخلاف سیستم‌عامل‌های اندروید و iOS، این هسته هیچ شباهتی به هسته‌ی یونیکس ندارد.

نکته‌ی حائز اهمیت این است که گوگل این هسته را از صفر توسعه داده است. گوگل از تمام مشکلات اندروید که به نحوه‌ی کار لینوکس ارتباط دارند، به‌خوبی آگاه است. گوگل همچنین می‌داند که برای اجرای اپلیکیشن‌ها و یک رابط کاربری عالی به چه چیزهایی نیاز دارد. اگرچه گوگل طی چند سال گذشته تغییرات زیادی در کدهای اصلی اندروید اعمال کرده، اما شروع این فرایند از صفر منجر به بهتر شدن نتیجه‌ی نهایی می‌شود.

بررسی سیستم­‌عامل جدید گوگل “فیوشا

همه‌­ی دستگاه‌­های دیجیتال مانند کامپیوتر، موبایل، تبلت، یخچال، انواع گجت­‌ها و غیره دارای سیستم‌­عامل مخصوص به خود هستند. برای مثال Windows، Mac OS، ubuntu، Linux و Chrome OS از سیستم ‌عامل­‌های مشهور رایانه­‌های شخصی و Android، iOS، Bada، Windows Phone و Symbian از سیستم­‌عامل‌­های مشهور استفاده شده در موبایل و تبلت‌­ها هستند. گفتنی است که شرکت غول پیکر دنیای تکنولوژی یعنی گوگل، توسعه‌­دهنده سیستم‌­عامل­‌های Android و Chrome نیز می­‌باشد.

فراگیرشدن و رشد زیاد دستگاه­‌های شخصی و گجت­‌هایی با قابلیت اتصال به اینترنت، محدودیت­‌های سیستم‌­عامل­‌های قدیمی را آشکار کرد و موجب شد تا تیم مهندسی گوگل یک سیستم‌­عامل کاملاً جدید برای مقابله با آن­‌ها ارائه دهد. در نیمه دوم سال 2016 اخبار ضد و نقیضی از توسعه‌­ی مخفیانه یک سیستم عامل جدید توسط شرکت گوگل، به نام فیوشا )به انگلیسی (Fuchsia به گوش رسید.

به نظر می‌­رسد سیستم­‌عامل جدید گوگل یعنی فیوشا چیزی بیش­تر از یک سیستم­‌عامل معمولی بوده و قرار است به عنوان یک سیستم­‌عامل­­ جهانی برای تمام دستگاه­‌ها توسعه داده شود. فیوشا قادر است روی هر دستگاهی از ساعت‌­های هوشمند گرفته تا دستگاه­‌های موبایل، کامپیوترهای قدرتمند، وسایل ارتباطی، خودروهای الکتریکی، سخت‌­افزار خانه‌­های هوشمند و غیره اجرا شود. در واقع فیوشا تمامی دستگاه­‌های متصل به شبکه را یکپارچه می‌­کند.

در گذشته مایکروسافت تلاش کرد تا سیستم­‌عامل خود یعنی ویندوز 10 را جهانی کند، اپل نیز ادعاهایی درمورد جهانی بودن iOS داشت اما نزدیک­‌ترین چیز به یک سیستم­‌عامل جهانی که تاکنون ساخته شده است، سیستم‌­عامل لینوکس است.

هم اکنون سیستم‌­عامل­‌های Android، Chrome OS، Set-top box، روتر و مودم‌­ها، دستگاه­‌های هوشمند و بسیاری از نرم‌­افزارهای جانبی صنعتی بر پایه لینوکس هستند. با وجود یک سیستم‌­عامل جهانی، توسعه­‌دهندگان قادر هستند برنامه‌­های خود را روی چندین پلتفرم مختلف اجرا کنند. اما به طور قطعی نمی‌­توان گفت این تنها هدف فیوشا است زیرا گوگل اطلاعات زیادی درباره آن فاش نکرده است و ما هنوز به خوبی آن را نمی­‌شناسیم.

فراگیرشدن و رشد زیاد دستگاه­‌های شخصی و گجت­‌هایی با قابلیت اتصال به اینترنت، محدودیت­‌های سیستم‌­عامل­‌های قدیمی را آشکار کرد و موجب شد تا تیم مهندسی گوگل یک سیستم‌­عامل کاملاً جدید برای مقابله با آن­‌ها ارائه دهد.

در نیمه دوم سال 2016 اخبار ضد و نقیضی از توسعه‌­ی مخفیانه یک سیستم عامل جدید توسط شرکت گوگل، به نام فیوشا به انگلیسی (Fuchsia)به گوش رسید.

گوگل فوشیا

به نظر می‌­رسد سیستم­‌عامل جدید گوگل یعنی فیوشا چیزی بیش­تر از یک سیستم­‌عامل معمولی بوده و قرار است به عنوان یک سیستم­‌عامل­­ جهانی برای تمام دستگاه­‌ها توسعه داده شود.

فیوشا قادر است روی هر دستگاهی از ساعت‌­های هوشمند گرفته تا دستگاه­‌های موبایل، کامپیوترهای قدرتمند، وسایل ارتباطی، خودروهای الکتریکی، سخت‌­افزار خانه‌­های هوشمند و غیره اجرا شود. در واقع فیوشا تمامی دستگاه­‌های متصل به شبکه را یکپارچه می‌­کند.

در گذشته مایکروسافت تلاش کرد تا سیستم­‌عامل خود یعنی ویندوز 10 را جهانی کند، اپل نیز ادعاهایی درمورد جهانی بودن iOS داشت اما نزدیک­‌ترین چیز به یک سیستم­‌عامل جهانی که تاکنون ساخته شده است، سیستم‌­عامل لینوکس است. هم اکنون سیستم‌­عامل­‌های Android، Chrome OS، Set-top box، روتر و مودم‌­ها، دستگاه­‌های هوشمند و بسیاری از نرم‌­افزارهای جانبی صنعتی بر پایه لینوکس هستند.

با وجود یک سیستم‌­عامل جهانی، توسعه­‌دهندگان قادر هستند برنامه‌­های خود را روی چندین پلتفرم مختلف اجرا کنند. اما به طور قطعی نمی‌­توان گفت این تنها هدف فیوشا است زیرا گوگل اطلاعات زیادی درباره آن فاش نکرده است و ما هنوز به خوبی آن را نمی­‌شناسیم.

رابط کاربری سیستم فیوشا یا Fuchsia OS UI

گوگل برای رسیدن به اهداف خود نیاز دارد تا تغییرات اساسی در امکانات فیوشا اعمال کند؛ به حالتی که نسبت به سیستم عامل اندروید بتواند امکانات به مراتب بیشتری را در اختیار کاربران قرار دهد. این موضوع شامل حالت مالتی‌تسکینگ یا انجام امور چند وظیفه‌ای نیز می‌شود به این صورت که کاربر بتواند به صورت همزمان از چند اپلیکیشن استفاده کند.

یکی از تغییراتی که در رابط کاربری فیوشا مشاهده خواهید کرد، حذف اپ دراور و استفاده از سیستمی کارتی است که هر اپلیکیشن کارت مخصوص به خود را داشته باشد و کاربر بتواند با استفاده از کارت اپلیکیشن به آن دسترسی داشته باشد و به‌صورت همزمان از چند اپلیکیشن استفاده کند.

البته مانند سیستم‌عامل اندروید به شما اجازه‌ی شخصی‌سازی گسترده‌ی محیط رابط کاربری داده می‌شود. در این بین، دستیار هوشمند گوگل اسیستنت نیز به ویژه‌های متعدد در فیوشا برخوردار خواهد شد تا بتوانید اغلب نیازهای خود را با گوگل اسیستنت انجام داده و امور مختلف را کنترل کنید.

اما بخشی از سیستم‌عامل فیوشا که می‌توانیم ببینیم، خود داستان دیگری است. بر اساس چیزهایی که تاکنون دیده‌ایم، ظاهر آن شباهت زیادی به اندروید یا iOS دارد اما لزوما قرار نیست اینگونه بماند. مانند هسته، ما واقعا با خود سیستم‌عامل سروکار نداریم و برخلاف اندروید که رابط کاربری با خود سیستم‌عامل آمیخته شده، در فیوشا محیط ظاهری و سیستم‌عامل دو بخش کاملا جداگانه هستند.

رابط کاربری و اپلیکیشن‌های اولیه‌ی فیوشا با زبان برنامه‌نویسی فلاتر توسعه پیدا کرده‌اند که این هم یکی دیگر از پروژه‌های گوگل محسوب می‌شود. فلاتر به‌عنوان یک پلتفرم ارائه شد که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد یک کد و رابط کاربری را در گجت‌های مختلف به صورت یکسان اجرا کنند. به‌عنوان مثال، یک توسعه‌دهنده با استفاده از این زبان برنامه‌نویسی قادر به ایجاد اپلیکیشنی است که در اندروید، وب، کروم‌بوک و iOS به صورت یکسان اجرا می‌شود. وقتی که این پلتفرم با ابزارهای مربوط به توسعه مانند Firebase و کدهای مبتنی بر کاتلین ترکیب شود، اپلیکیشن‌های همه‌فن‌حریف و جذاب توسعه پیدا می‌کنند.

در حال حاضر، فیوشا صرفا یک جایگزین برای سیستم‌عامل و رابط کاربری مدل اصلی نست هاب محسوب می‌شود. این سیستم‌عامل به لمس کاربر واکنش نشان می‌دهد، قادر به تشخیص صدا است، می‌تواند دوربین را برای تماس تصویری کنترل کند و روی هم رفته تمام قابلیت‌های معمول نست هاب را امکان‌پذیر می‌کند. اگرچه فعلا فیوشا از نظر ظاهری هیچ تفاوتی با سیستم‌عامل قبلی نست هاب ندارد، اما همه می‌دانند که فعلا فقط شاهد بخش کوچکی از توانایی‌های آن هستیم.

در این زمینه، اریک هلمن که یکی از توسعه‌دهندگان اندروید است می‌گوید که گوشی‌های هوشمند گجت‌های بسیار پیچیده‌ای هستند و بنابراین گوگل به احتمال زیاد فعلا برای گجت‌های دیگر از این سیستم‌عامل استفاده خواهد کرد. به گفته‌ی این توسعه‌دهنده، فعلا این پروژه برای توسعه‌دهندگان و مصرف‌کنندگان اهمیت زیادی ندارد اما در آینده شاید به سیستم‌عامل بسیار مهمی تبدیل شود.

روی هم رفته در حال حاضر اندروید و ChromeOS به حدی همه‌گیر شده‌اند که کنار گذاشتن آن‌ها برای استفاده از سیستم‌عامل جدید کار تقریبا غیرممکنی محسوب می‌شود. با وجود اینکه گوگل بدون شک می‌تواند اجرای اپلیکیشن‌های اندروید و ChromeOS در فیوشا را امکان‌پذیر کند، اما تا زمانی که تمام بخش‌ها در جای خود قرار نگیرند، گوگل سیستم‌عامل‌های مهم خود را کنار نمی‌گذارد.

فیوشا چه تاثیری بر توسعه­‌دهندگان خواهد گذاشت؟

فیوشا هنوز به مرحله­‌ای نرسیده که توسعه­‌دهندگان بتوانند برنامه­‌های کاملی برای آن بنویسند. اما گوگل قصد ندارد هنگامی که فیوشا برای توسعه آماده شد، به سرعت اندروید را کنار گذاشته و رها کند؛ حتی ممکن است اندروید دیگری با ویژگی­‌های جدید را عرضه کند. اما بدیهی است که در نهایت فیوشا جایگزین اندروید و کروم شده و به سیستم عامل شماره یک دنیا تبدیل می­‌شود.

در آینده شما می‌­توانید برنامه‌­های فیوشا را با زبان­‌های مختلف برنامه‌­نویسی با استفاده از کیت توسعه نرم­‌افزار فلاتر (Flutter) بنویسید. با استفاده از فلاتر می­‌توان برنامه­‌هایی با حداکثر سازگاری بین اندروید، iOS و فیوشا نوشت. این بدان معناست که نه تنها می‌­توان برنامه‌­ها را با حداقل سرمایه نوشت، بلکه با انتقال برنامه­‌های موجود به فیوشا، پشتیبانی از آن­ها نیز آسان‌­تر می‌­شود.

فریم‌ورک فلاتر بر پایه استاندارد طراحی بصری فعلی گوگل یعنی طراحی متریال (Material Design) ساخته شده و از تمام ویژگی‌­های اندروید، کروم و وب پشتیبانی می­‌کند. این پشتیبانی شامل عناصر پیشرفته UI مبتنی بر موتور مفسری Vulkan، سایه‌های حجمی (یک ابزار مورد علاقه برای طراحی Material) و 120 انیمیشن FPS  است. همچنین فلاتر قادر به ایجاد اپلیکیشن­‌های رسانه‌­ای و بازی­‌هایی با طراحی چشمگیر و جذاب می­‌باشد که البته این مورد به قدرت و عملکرد سخت‌­افزار هم بستگی دارد.

اگر به برنامه‌­نویسی علاقه دارید و می­‌خواهید خود را برای توسعه­ UI نرم‌­افزارهای سیستم‌عامل جدید آماده کنید،TypeScript   (که هم اکنون در انگولار و ری‌­اکت نیتیو نیز استفاده می‌­شود) و زبان GO را برای توسعه UX بیاموزید؛ برای توسعه اپلیکیشن­‌های موبایل نیز یادگیری Dart و Flutter پیشنهاد می‌­شود. اگر در مورد فیوشا کنجکاو هستید و می‌­خواهید فیوشا را پیش از عرضه روی سیستم خود اجرا کنید، به مخزن آنلاین کدهای سیستم­‌عامل فیوشا مراجعه کنید. سایت رسمی توسعه دهندگان فیوشا نیز با آدرس Fuchsia.dev  به تازگی راه اندازی شده است.

آیا فیوشا راهی گوشی‌های هوشمند می‌شود؟

شاید چند سال دیگر گوشی‌های مبتنی بر سیستم‌عامل فیوشا به دست کاربران برسند. باید خاطرنشان کنیم این سیستم‌عامل طوری توسعه پیدا کرده که گوگل بدون نگرانی بابت رابط کاربری قرار گرفته بر روی آن، می‌تواند بخش اصلی سیستم‌عامل را آپدیت کند. اما به نظر می‌رسد گوگل فعلا با این سیستم‌عامل می‌خواهد مجموعه‌ی گجت‌های هوشمند خانگی خود را متحول کند.

روی هم رفته اگر این سیستم‌عامل به گوشی‌های هوشمند راه پیدا کند، شرکت‌ها می‌توانند رابط کاربری موردنظر خود را به طور جداگانه بر روی سیستم‌عامل قرار دهند. چنین مزیتی کل فرایند را ساده‌تر می‌کند و گوگل هم به راحتی می‌تواند سیستم‌عامل گوشی‌ها را بدون دست زدن به رابط کاربری آن‌ها، آپدیت کند. به لطف این مشخصه، مدت‌زمان پشتیبانی نرم‌افزاری از گوشی‌های هوشمند افزایش پیدا می‌کند.

در هر صورت گوگل با استفاده از این سیستم‌عامل می‌خواهد یک پلتفرم یکپارچه برای تمام گجت‌ها ایجاد کند. همانطور که احتمالا می‌دانید، گوگل در حال توسعه‌ی تراشه‌ی اختصاصی است و بهره‌گیری گوشی گوگل از سیستم‌عامل فیوشا و چیپست اختصاصی این شرکت، همان مزیت اکوسیستم اپل را برای گوگل به ارمغان می‌آورد. باید ببینیم گوگل در ادامه چه برنامه‌هایی برای این سیستم‌عامل هیجان‌انگیز دارد.

بروز ترین مقالات را با ما در سایت تیوان مارکت رو میتوانید دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *